Voor het NVM Magazine zijn de makelaars van Buurman Makelaardij geinterviewd voor de rubriek 'trots'. Lees snel het hele interview.
Het zou zo maar een filmpje voor een woonprogramma op tv kunnen zijn. Buurman Makelaardij in Apeldoorn maakt van de te verkopen huizen ook filmpjes. Of het gaat om een dure villa of een driekamerappartement, de makelaars laten de sterke kanten van het te verkopen object zien. Niet zo gek dus dat zij door funda zijn uitgeroepen tot winnaar van de video van 2019 Award. Dat is best iets om trots op te zijn.
Arjan Buurman is in het echt net zo enthousiast als hij in de verkoopfilmpjes overkomt. What you see is what you get. Zijn vader heeft in 1952 Buurman Makelaardij opgericht. Voor Arjan is het altijd zo klaar als een klontje geweest dat hij in zijn voetsporen zou treden. “Mijn vader is begonnen met kantoor aan huis. Hij bouwde de garage om en zo was Buurman Makelaardij geboren, een klein buurtkantoor.
Mijn zus Erika en ik zijn ook besmet geraakt met het makelaarsvirus. Erika heeft eerst nog bij een ander kantoor gewerkt. In eerste instantie hebben we samen Buurman Makelaardij van mijn vader overgenomen. Inmiddels ben ik de volledige eigenaar, maar mijn zus werkt hier nog steeds en is nauw betrokken bij de zaak.”
Buurman Makelaardij is eigenlijk lange tijd een klein makelaarskantoor geweest. “We deden het goed en het kabbelde lekker voort. Mijn vrouw is marketeer van huis uit. Zij begon een beetje tegen ons aan te schoppen: wat onderscheid jullie nou van de rest? In eerste instantie dacht ik, joh laat ons, het gaat toch goed. Maar op een gegeven moment zag ik ook dat de markt aan het veranderen was. Alles gaat steeds sneller.”
Het roer ging om en dat begon met het digitaal vastleggen van alle protocollen. “Van het eerste telefooncontact tot aan de notaris, wij leggen alles vast. Het klinkt heel schools, maar het houdt je alert. Zo vergeet je niks en niemand. Bovendien laat je aan je klant zien, dat ze je volledige aandacht hebben. Vooral bij mensen wiens huis al een paar weken te koop staat, is een veelgehoorde klacht: ‘wat doen die makelaars nou eigenlijk?’. Wij bespreken veel met onze klanten. We koppelen alles terug wat we voor ze doen.”
Toen alles intern op orde was, was de volgende stap meer zichtbaar worden. “Of zoals ik hier altijd zeg, kabaal maken. Van alle sociale mediakanalen maken wij gebruik, afhankelijk van de doelgroep: Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. We doen dit heel consequent. En dat werkt, merken we. Zo’n 38 procent van onze klantencontacten komt via de sociale media.”
Het maken van de filmpjes is niet meer weg te denken. Filmden ze eerst zelf, inmiddels, door de drukte, schakelen ze een media supplier in. “Het is een kwestie van omdenken. Waarom zou de meest betalende koper dit pand kopen? Wat zijn de Unique Selling Points van dit huis? We maken het niet mooier dan het is. Een opknapwoning waar van alles aan moet gebeuren, is interessant voor handige kopers. Die onderscheidende punten brengen we in beeld.”
Ondanks de coronacrisis gaan de zaken gaan nog steeds goed. “Na de eerste persconferentie is het even rustiger geweest. Een paar weken waren er minder bezichtigingen. Maar dat was eigenlijk prima, want de ‘toeristen’ bleven weg. De gerichte kopers zijn gebleven. Ik was best benieuwd hoe dit zou uitpakken. Maar de makelaarsmarkt gaat ongelofelijk goed, en de rente staat laag. Bovendien is er nog steeds een tekort aan woningen en huren is vaak geen optie. Dus ik ga positief de toekomst tegemoet.”
“Omdat wij actief aan marketing doen, steken we onze kop boven het maaiveld uit. Bovendien zijn we met acht mensen in dienst geen klein kantoor meer. Meer dan voorheen hebben we nu contact met de NVM. Dat is erg leuk, we organiseren met elkaar informatieavonden. Overigens zijn er nog meer kantoren die aan marketing doen. En daar hebben we dan ook regelmatig contact mee. Aan onze klanten vragen we altijd waar ze verbetering zien. Dat voegen we vervolgens toe aan het protocol. Juist als je groeit moet je het blijven waarmaken.
Verwijzend naar deze rubriek Trots: “Mijn vader is heel trots, op de groei van het kantoor, maar ook op onze filmpjes.” Lachend: “Hij bekijkt ze iedere dag.” Afrondend zegt Buurman: “Ik snap dat de marketing gedachte voor veel makelaars een omschakeling is. Ik kreeg soms de reactie: ‘waarom doe je dit? Het kost tijd en geld, en je verkoopt toch wel’. Dan snap je er niks van. Je wilt het beste doen voor die klant. En dat wil je blijven doen. Dat moet.”
NVM Magazine, juli 2020
Interview: Barbara Hoogsteden
Fotografie: Rene van den Burg
We moesten er heel even van bijkomen maar wat was het enorm gaaf! Donderdag 24 oktober was dan eindelijk de ontknoping van de...
Lees meer
Het verkopen van je huis in Apeldoorn is een spannende stap, maar het brengt ook kosten met zich mee. Om verrassingen te voorkomen, is...
Lees meer
We hebben geweldig nieuws want Buurman Makelaardij is genomineerd voor de Apeldoorn Business Awards 2024 in de categorie Groothandel en...
Lees meer
Blijf op een nieuwe en handige manier op de hoogte van het nieuwste aanbod aan koophuizen in de gemeente Apeldoorn....
Lees meer
Tel: 055 - 533 29 15
Mijn dossier